Farming je jednou z cest, kterou se může makléř vydat při budování byznysu. Své úsilí a marketingové aktivity zaměřuje na jednu konkrétní vytipovanou geografickou oblast, díky čemuž se zde stává odborníkem i známou osobou. Velice účinná a v zahraničí rozšířená metoda je v českých podmínkách stále opomíjená. Pojďme se podívat, co „real estate farming“ v praxi znamená a proč je připodobňován právě k farmaření?
Připravte si úrodnou půdu
Představte si, že jste farmářem. Nejprve si musíte vyčlenit úrodný pozemek a celkovou plochu, na které budete plodiny pěstovat. Měli byste si také udělat předběžnou kalkulaci výnosů, které je půda schopna při správném hospodaření poskytnout. O své pole se poté začínáte starat, nejprve oráte a připravujete půdu, poté sázíte semínka, zaléváte je, plejete a pečujete o nově rostoucí rostlinky. Trpělivou soustavnou prací dosahujete výsledků a získáváte plody svého úsilí. Podobné je to s farmingem v realitách.
Spočítejte výnosnost a obrat
„Pokud se chcete stát úspěšným makléřem pomocí farmingu, je prvním předpokladem správný výběr lokality. Ta by měla mít určitý počet nemovitostí, aby bylo vůbec reálné ji obsluhovat. Budete ji schopni „uchodit“ a také zaplatit marketing? Dalším základním faktorem pro výběr farmy je obrátkovost, tedy poměr mezi počtem stávajících a prodaných nemovitostí. Obrátkovost by měla být něco mezi 5 až 6 %, ze zkušeností se ale toto číslo v ČR pohybuje spíše v rozmezí 4 – 4,5 %,“ vysvětluje Petra Puschnerová, manažerka kanceláře RE/MAX G8 Reality, která své realitní zkušenosti sbírala až v daleké Austrálii. „Existují postupy, jak si obrátkovost vypočítat a zjistit, zda je daná oblast dostatečně profitabilní, aby vás uživila. Makléře G8 tyto metody učíme a s nastavením jejich strategie jim rádi pomáháme.“
Pracujte s realitami jako s farmou
Poté, co si vyberete přiměřenou lokalitu, začíná vaše práce na farmě. V praxi to znamená rozjetí marketingových aktivit, díky kterým si budujete jméno i povědomí o vašich službách. První z nich je roznos letáků a door knocking (klepání na dveře sousedů) v oblasti, kde jste nabrali nemovitost. Odhoďte stud a jděte do toho s pozitivním naladěním. Úsměv vás nic nestojí a možná budete příjemně překvapeni milou reakcí obyvatel . „Ovšem, i door knocking má svá pravidla a rozhodně se nesmí jednat o obtěžování obyvatel v lokalitě. Jak postupovat, jaké materiály mít u sebe, jak správně komunikovat, to vše rovněž naše makléře školíme na praktických seminářích,“ doplňuje Petra Puschnerová.
Využijte lokální podpory
Pouhou reklamou už dnes nikoho jen tak neoslovíte, budujte si proto jméno i jako odborník na realitní oblast v místě. Poutavé letáky se zajímavým obsahem a informacemi, které si lidé rádi přečtou, si začnou postupně spojovat s vaším jménem. Billboardy a plakáty by rovněž měly být součástí vašeho marketingového balíčku. Významně vám pomůže i spolupráce s lokálními firmami a podnikateli – podporujte se navzájem, vymýšlejte společné výhody pro klienty, domluvte se na vzájemných doporučeních apod.
Pořádejte zajímavé akce pro okolí
Nezapomeňte se ukazovat na zajímavých akcích v kraji a věnujte se i organizaci akcí vlastních – dětský den či konec školního roku, vánoční punč, masopustní pečení koláčků, podzimní drakiáda… Fantazii se meze nekladou. Příjemná setkání s lidmi ze sousedství utuží vaše vztahy. Zapůjčit si můžete skákací hrad RE/MAX, či si nechat vyrobit upomínkové a dárkové předměty.
Aktivně komunikujte
Stejně důležité je mluvit, mluvit, mluvit… „Pokud jako makléř začínáte, zavolejte všem svým přátelům a známým, dejte jim vědět, že jste se vydali na novou profesní dráhu. Mějte u sebe vždy vizitky či poutavé propagační materiály, povídejte si se sousedy, s kadeřníkem, výčepním v místní hospodě či květinářkou. Čím více lidí o vás bude vědět, tím lépe pro vaši rostoucí farmu,“ uzavírá Petra Puschnerová.