Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

Práce s databází mě zachránila před vyhořením

V minulém díle příběhu Renaty Plecity jsme se zaměřili na její začátky na pozici realitní makléřky v Kanadě. Nyní se podíváme podrobně na to, jak těží ze svých kontaktů.

Renata si totiž postupně vytvořila systém, díky kterému pracuje pouze s referenčními klienty.

V roce 2008 se Renata pustila do svého plánu, na jehož konci bylo pravidelné získávání referenčního byznysu. Postupně rozšiřovala databázi, přidávala aktivity pro jednotlivé kontakty a pracovala na tom, aby se jí klienti začali rekrutovat pouze na základě referencí. Trvalo ale další dva roky, než se věci pohnuly.

Už jsem začínala být nešťastná z toho, že se nic neděje. Klienti na reference v podstatě nepřicházeli. Bylo to pro mě frustrující období,“ přiznává Renata. Jenže během dvou měsíců se to zlomilo. Začali se ozývat do té doby neznámí klienti, kteří přišli právě na doporučení. A to byl velký impuls k tomu, aby se držela plánu a pokračovala v nastavených aktivitách.

„Díky referenčnímu byznysu se začala měnit i moje práce. Byla příjemnější a přišla mi najednou i jednodušší. Lidé z referencí znali moje pravidla a nesmlouvali o nich. Byli poučení a od začátku ke mně přistupovali s respektem a důvěrou,“ vysvětluje Renata.

Proč jsou pro ni reference důležité?

  • Klienti, kteří přijdou na doporučení, už o mě něco ví a důvěřují mi.
  • Referenční byznys je předpřipravený.
  • Nemusíme debatovat o provizi – 5 procent mám automaticky.
  • Klienti na referenci více respektují můj čas.

Jak Renata vybudovala referenční byznys? Základem všeho je podle ní databáze. Nejde o žádnou excelovskou tabulku s kontakty, ale o skutečný CRM systém. Ten má dostupný z jakéhokoli přístroje (mobil/tablet/notebook) a udržuje jej v neustálém pořádku. Pravidelně věnuje databázi čas, promazává kontakty a píše si poznámky k jednotlivým záznamům.

Díky tomu, že se naučila dokonale rozumět databázi a řídit si ji, dosahuje v posledních 7 letech extrémně konzistentního výsledku. Ten navíc přesně odpovídá požadovanému rozložení mezi volným časem a prací.

Jak to u Renaty funguje? Klienti jsou v její databázi rozděleni do pěti kategorií. Každá má svůj vlastní význam a kategorie také určuje, kolik pozornosti je třeba kontaktu věnovat.

A+ největší fanoušci

To jsou klienti, kteří jsou z vaší práce nadšeni. Neváhají vás doporučit a jsou v tom sami aktivní.

A TOP klienti

Je velká šance, že vás doporučí, že se vrátí, jakmile budou potřebovat. Stejně jako předchozí kategorie si i oni zaslouží velkou pozornosti.

B Znáte se

Jsme teprve na začátku. Možná mě doporučí, ale ještě spolu nejsme tak daleko. Je to důležitá kategorie, která má velký potenciál do budoucna.

C Nováčkové, influenční sféra

Úplně noví lidé v databázi. Ještě jsme spolu neudělali byznys.

D Smazat

Problémoví klienti, se kterými nechci spolupracovat.

Díky databázi tak má dokonalý přehled o svém okolí. Ví, kdo má potenciál, kdo vyžaduje péči a u koho není třeba ztrácet čas. Renata postupně zavedla na 30 různých aktivit, které probíhají v rámci celého roku. Dopředu jsou naplánovaná konkrétní data, protože některé akce se pořádají pro desítky lidí a je tak nutné vše řešit s dostatečným předstihem. Hlavní akce jsou ale jen tři.

První z nich je VIP večeře, kam jsou zváni jen nejdůležitější kontakty. Další důležitou akcí je tradiční Velikonoční pečení koláčů. Koná se vždy sobotu před Velikonocemi a je to jediná akce, kam jsou zváni klienti s celou rodinou včetně dětí. Poslední masovou akcí je Filmová noc. Tam je zvána většina kontaktů z databáze.

Kromě toho probíhají i drobnější akce, které jsou rozprostřené do celého roku. Dvakrát za rok se Renata zastavuje za svými klienty s drobným dárkem. Všechny je osobně objede, u každého se na chvilku zastaví, prohodí pár slov a předá dárek. Pro své klienty také každoročně připravuje kalendář, vlastnoručně vypisuje kartičku k výročí bydlení, posílá přání k narozeninám a také lístky na veletrh bydlení nebo rozdává vstupenky na festival světel, který je v Kanadě extrémně populární. Jde o jednoduché způsoby, jak neustále držet kontakt se svými důležitými klienty a lidmi, kteří ji rádi doporučí známým.

Díky tomuto systému se Renatě povedlo dosáhnout stavu, kdy se jí klienti rekrutují sami z referencí. „Občas někdo přijde sám od sebe takzvaně z ulice. Ale stává se to málo. Jsou to klienti, které beru jako „bonus“. Je to příjemné, ne vždy to ale vyjde a já s nimi ve svém finančním plánu nepočítám. Živí mě klienti, kteří přichází na základě referencí,“ dodává Renata.

Práce s referencemi vyžaduje závazek, disciplínu a důslednost. Musíte mít plán a toho se držet. Bude to trvat, bude to bolet, ale během několika let se vám změní život. Držíme palce.

Chcete také rozjet kariéru?

Začátek podnikání nebyl nikdy snazší. S podporou, zázemím a mentoringem od zkušených kolegů se rychle zorientujete
Sdílejte článek svým přátelům
Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Autor článku

Nejnovější články

O nás – aneb co je RE/MAX G8 Reality?

Přehrát video

Kategorie

Štítky

Zůstaňte s námi v kontaktu