Daň z nemovitých věcí, dříve také daň z nemovitosti, se platí každý rok do konce května. Všichni, kdo v minulém roce koupili, vystavěli, zdědili, dostali darem nebo přestavěli nějakou nemovitost, měli letos povinnost podat přiznání do 1. dubna 2021. Pokud vlastníte nemovitost déle a přiznání jste už jednou podávali, měla by vám přijít automaticky složenka s vyměřenou částkou do schránky.
Kdo podává přiznání k dani z nemovitosti?
Na dani z nemovitých věcí je dobré to, že daňové přiznání podáváte pouze jednou, a to v případě, že jste předchozí rok jakýmkoliv způsobem nabyli nemovitost – nákupem, darem nebo dědictvím. Podání musíte podat také v případě, pokud u vaší nemovitostí proběhla zásadní změna. Mezi ně řadíme například kolaudaci, vynětí z půdního fondu, způsob užívání stavby, přístavbu či změnu výměry pozemku aj. Všechny tyto změny totiž ovlivňují výpočet výše daně.
Do kdy se podává přiznání k dani z nemovitých věcí?
Obvyklý termín podání je 31. 1., letos byl termín posunut kvůli koronavirové pandemii do 1. 4. 2021.
Jak se dozvím, kolik a kam mám platit daň z nemovitosti?
Finanční správa posílá každoročně daňovým poplatníkům složenky přímo do schránky, doručovány jsou obvykle nejpozději do 25. května. Pokud jste fyzická osoba a máte zřízenou datovou schránku fyzické osoby, bude vám informace o daňové povinnosti zaslána do datové schránky. V případě právnické osoby je tato informace zasílána do datové schránky právnické osoby. Využít můžete také možnost žádosti o zasílání výměry e-mailem na této adrese.
Do kdy se platí daň z nemovitosti?
Nejzazším termínem, do kterého byste měli daň z nemovitých věcí zaplatit, je 31. květen 2021. Vzhledem k mimořádnosti situace ale Finanční správa připravila výjimku pro plátce, kterým byla vyměřena daň nebo splátka daně nižší než 5 000 Kč. Tehdy postačí bez sankce v podobě úroku z prodlení uhradit daň do 31. prosince 2021.
Jak se platí daň z nemovitosti?
Daň můžete uhradit několika způsoby. Nejjednodušší je bankovní převod, ke kterému lze použít i přiložený QR kód. Využít můžete i přiloženou poštovní poukázku a daň zaplatit na jakékoliv pobočce České pošty. Zaplatit lze také prostřednictvím SIPO nebo uhradit daň osobně na pokladně příslušného finančního úřadu, což se ale vzhledem k epidemiologické situaci příliš nedoporučuje.
Co dělat, pokud jste neobdrželi složenku?
Daň z nemovitosti můžete zaplatit i bez složenky. Je nutné ale znát výši daně a číslo účtu příslušného finančního úřadu. Jako variabilní symbol využijte vaše rodné číslo, popř. IČO pokud nemovitost vlastníte jako právnická osoba. V případě, že složenku neobdržíte do 22. května a neznáte všechny následující údaje, zavolejte si na příslušný finanční úřad. Nedoručení složenky neznamená, že nemusíte daň platit. Od placení daně jsou navíc osvobozeny pouze částky nižší než 30 Kč.
Lze platit daň z nemovitosti na splátky?
Rozložit si platbu do dvou splátek můžete pouze v případě, pokud je vaše daň vyšší než 5 000 Kč. Daň z nemovitých věcí pak uhradíte tak, že polovinu vypočtené částky zaplatíte do 31. května a druhou do 30. listopadu. Pozor ale, jiné termíny platí pro poplatníky, kteří provozují zemědělskou výrobu a chov ryb. Ti se pak řídí termíny pro první splátku do 31. srpna a druhou do 30. listopadu.
Kdo platí daň z nemovitých věcí?
Povinnost zaplatit daň z nemovitosti mají všichni majitelé domů, bytů a pozemků bez výjimky.
Kolik je daň z nemovitosti?
Konečná částka se vypočítává dle koeficientu, který stanovují zastupitelé jednotlivých měst a obcí. Částka na složence se tedy může rok od roku lišit.
Kam se platí daň z nemovitých věcí?
Daň z nemovitých věcí se platí příslušnému finančnímu úřadu, v jehož obvodu působnosti se nemovitost nachází. Pokud vlastníte vícero nemovitostí ve více krajích, budete muset uhradit daň za každou nemovitost zvlášť příslušnému finančnímu úřadu.