Současná situace s koronavirem takřka zastavila veškerý každodenní chod společnosti. Musíme rovněž dbát na důkladná bezpečnostní a zdravotní opatření. Realitní trh ale nespí a spousta našich klientů musí řešit svou bytovou situaci krize nekrize. To nás staví před mnoho otázek. Jak vést náborovou schůzku, jak nafotit nemovitost či jak zajistit prohlídku tak, aby vše proběhlo bez rizika a s minimálním kontaktem zúčastněných stran? Vyzpovídali jsme makléře RE/MAX G8 Reality Jana Richtera, který i nadále úspěšně podniká a zároveň se chová zodpovědným způsobem díky dodržování několika základních pravidel.
Náborová schůzka
Náborovou schůzku lze provést v prvním kroku pomocí telefonu, nejlépe formou video hovoru. „Kromě běžného volání využívám i moderní online nástroje, například aplikaci ZOOM určenou pro videokonference. V praxi se mi to velice osvědčilo. Lépe se tak s majitelem poznáme a probereme v klidu vše potřebné,“ vysvětluje Jan Richter, jak řeší prvotní setkání na dálku. „S majitelem se zároveň domluvím na osobním setkání a prohlídce nemovitosti. Po ukončení hovoru pošlu klientovi veškeré podstatné informace, ukázky své práce, aktuální nabídky či odkazy na virtuální a video prohlídky. Do e-mailu rovněž rozepíšu jednotlivé body prodejní a marketingové strategie, ať klient ví, jak budeme postupovat a co vše ho čeká. Celý postup mám i podrobně popsán na svých osobních webových stránkách – kdo je ještě nemá, v této době je více než doporučuji.“
A jak by mělo setkání probíhat? Zkuste se domluvit, aby se za prodávající stranu účastnila pouze jedna osoba a byl tak minimalizován kontakt s více lidmi. Na schůzku už jeďte s jasně dohodnutými pravidly návštěvy. Mějte roušku i jednorázové rukavice. S klientem dodržujte předepsaný odstup, projděte si nemovitost a sepište si otázky, které budete potřebovat později – například telefonicky – zodpovědět, abyste měli kompletní informace k tvorbě nabídky.
„V případě nutnosti vyhotovování energetického štítku si rovnou na první schůzce nafotím zdroj vytápění, boiler apod. V ideálním případě se předem domluvím s vyhotovitelem PENB, že mu volám pomocí video hovoru z místa, co je z jeho strany potřeba, aby se eliminovaly další návštěvy nebo zapomenuté dotazy. Funguje to skvěle. Následně už jen dopošlu dohodnuté fotografie se štítky zdroje vytápění, boileru apod. Po stanovení ceny na základě předem zpracovaných podkladů jako je Cenová mapa, uskutečněných prodejů přes RE/MAX a všech dostupných informací o lokalitě a stavu domu, se s majitelem domluvím na pevném termínu pro zpracování video a foto prezentace.“
Focení a natáčení nemovitosti
Domluvte si termín předání a zpřístupnění nemovitosti s tím, že majitelé po dobu natáčení nemovitost opustí. Poté se pusťte do home stagingu, focení, natáčení video prohlídky a skenování prostor pro tvorbu virtuální prohlídky. „Ve většině případů se s majiteli úspěšně domluvím na opuštění nemovitosti po dobu natáčení. Bývá to v průměru 4 hodiny. V průběhu natáčení i při předávání nemovitosti s majitelem dodržuji veškerá bezpečnostní pravidla. Používám dezinfekci, mám nasazené rukavice i ochrannou roušku po celou dobu,“ dodává Jan Richter.
Prohlídky nemovitosti a výhody OPEN HOUSE
„V současné době organizuji prohlídky formou dne otevřených dveří a s majitelem si vždy stanovím pevný termín prohlídek. Zde jsem opět s majiteli domluven na opuštění nemovitosti, aby prohlídky proběhly bez rizika a doporučuji to rovněž z hlediska obchodu. Výhoda je i v tom, že se nemovitost připraví, dodrží se časové rozestupy mezi jednotlivými zájemci a prohlídky proběhnou v minimálním počtu osob s dodržením všech opatření. Klientům také zasílám veškeré informace o nemovitosti s předstihem, stejně tak virtuální prohlídku či video prohlídku, aby si mohli nemovitost prohlédnout z bezpečí domova, připravit si případné otázky a urychlili tak celý proces,“ vysvětluje Jan Richter.
Všechny prohlídky s předvybranými zájemci tak proběhnou v jeden den a díky tomu se omezí riziko častých návštěv u majitele nemovitosti.
Vyhodnocení prohlídek
„Veškerou další komunikaci s prodávajícím a zájemci o nemovitost již vedu telefonicky či po e-mailu. Po vyhodnocení prohlídek uzavírám rezervační smlouvu elektronicky, a to formou elektronických podpisů,“ končí své vyprávění Jan Richter.